Verksamheten

Många års erfarenhet kombinerat med en strävan om att ständigt vilja bli ännu bättre har gjort våra förskolor populära.

image-Forskolan-figure-green
matematik

En verksamhet vi är mycket stolta över

Vår profil är att vi har plockat det bästa inom barnpedagogik, lite som att plocka russinen ur kakan, och utifrån det format en verksamhet som vi är mycket stolta över. Hos oss har vi mixat det vi tycker är bäst från bla ”I ur och skur”, ”Montessori” och ”Reggio Emilia”.

En typisk dag hos oss

Vi är ute mycket, i alla väder. Genom utevistelsen ger vi barnet möjlighet att känna glädjen i rörelse. Här lägger vi grunden för sunda vanor hos barnet. Här tränas grovmotorik, fantasi, kreativitet och socialt samspel. Varje förmiddag går vi iväg klockan nio och är ute fram till lunch. När vi kommer tillbaka till förskolan har vi dagens samling innan vi sätter oss till bords.

Vi äter lunch, tillagad på förskolan. Då råder det lugn och ro och vi pedagogerna äter tillsammans med barnen.

Efter lunch sover de minsta barnen en stund och de äldre har läsvila. De minsta barnen får sin saga läst när de vaknar.

Nu följer en stunds lek efter ett aktivt val på valtavlan. Sedan följer en stund av undervisning i liten grupp där bl a skapande, matematik och språklig utveckling ligger i fokus. Vi tror på barnets egna förmåga och vilja att lära sig nya saker – att utforska, undersöka och upptäcka.

Innan det blir dags för mellanmål har vi samling igen, då med olika aktiviteter beroende på veckodag, t ex sångstund, yoga, rytmik eller gympa.

Stor och liten
samspel natur inskolning

Veckan

Bland våra veckoaktiviteter kan t ex nämnas ”Kottarna” – där vi lär oss om djur, natur och hållbar utveckling.

Vi har också en ”Femårsgrupp”- där vi bl a träffar andra femåringar i området och förbereder barnen inför förskoleklass.

I ”Sagans land” tas barnen med på ett spännande äventyr i litteraturens tecken tillsammans med en utklädd pedagog.

I ateljén får barnen prova på olika metoder och att skapa med olika material.

Vi arbetar varje termin med olika teman/projekt, vilket gör att barnen har möjlighet att fördjupa sig i något de är särskilt intresserade av. Vi pedagoger följer då barnens intressen noga och lärandet tar riktning utifrån visat intresse.